18 marca świętujemy Europejski Dzień Mózgu

16.03.2019
18 marca świętujemy Europejski Dzień Mózgu
Tlen w roli głównej, czyli jak w pracy szkoleniowej zadbać o mózg?

Mózg składa się głównie z tłuszczów, które izolują i chronią neurony. Energię czerpie z glukozy, dlatego też studiując metody dbania o mózg spotykamy mnóstwo porad jak zasilić go „energią glukozową” (pochodzącą z cukrów). Dzisiaj, z okazji Europejskiego Dnia Mózgu chcę zwrócić Waszą uwagę na kilka innych metod dbania o ten ważny organ – nie tylko w pracy trenerskiej 😊

Nasz mózg czerpie energię z glukozy, ale pamiętajmy, że przy jej przewarzaniu kluczową rolę odgrywa tlen, który jest swoistym paliwem, ułatwiającym zapamiętywanie, uczenie się i przetwarzanie informacji.

Dr Nathan Masor w swojej książce The New Psychiatry przedstawił badania, które pokazują, że aby człowiek mógł efektywnie myśleć, krew w tętnicach mózgowych musi być nasycona tlenem w 90. procentach. Wszelkie odstępstwa od tej normy powodują zaburzenia. Gdy poziom nasycenia tlenem spada do 75 procent, nasz układ nerwowy przestaje dobrze funkcjonować, pojawia się chwiejność emocjonalna, nie potrafimy podejmować decyzji i kierujemy się błędnymi osądami. Dostarczenie mózgowi (i całemu organizmowi) odpowiedniej ilości tlenu jest niezwykle ważne a w pracy szkoleniowej wręcz kluczowe. Poniżej zestawiłam Wam kilka inspiracji i propozycji jak możemy w sposób świadomy zadbać o mózg.

  1. Dbaj o wietrzenie sali szkoleniowej

Dotleniona, wywietrzona sala to jedna z podstawowych zasad BHP pracy trenerskiej! Pamiętaj o tym zarówno przed zajęciami jak i w trakcie szkolenia, ponieważ efekty zwiększonego dopływu tlenu działają tylko przez kilka minut. Wraz ze zmniejszającą się ilością tlenu, spada nasza sprawność umysłowa, a więc nie tylko Ty będziesz się męczyć, ale również uczestnicy Twojego szkolenia będą odczuwać ogromny dyskomfort i nie będą w stanie w pełni skorzystać z najlepiej poprowadzonego szkolenia (nie jesteśmy w stanie zapanować nad negatywnymi skutkami zbyt małej ilości tlenu, takich jak brak koncentracji, rozdrażnienie, senność).

Co dokładnie robić? Przygotuj salę przed zajęciami (musi być porządnie wywietrzona), rób częste przerwy, poproś uczestników, aby opuszczali salę podczas przerw (to pozwoli na lepsze wywietrzenie sali a dodatkowo ma jeszcze tę zaletę, że każdy będzie musiał się ruszyć, a o zbawiennym wpływie ruchu punkt następny)

  1. Ruszaj się i zachęcaj do ruchu uczestników

Podczas aktywności fizycznej zwiększa się ilość tlenu pobierana przez nasz organizm, a co za tym idzie mamy więcej energii. Krótki, ale intensywny ruch powoduje, że odczuwamy przypływ sił i wzrasta nasz poziom koncentracji. Odpowiednie ilości tlenu powodują również, że w mózgu wytwarzają się endorfiny – hormony szczęścia, odpowiedzialne za dobre samopoczucie, dlatego warto mieć zawsze przygotowany pakiet ćwiczeń, które można spontanicznie przeprowadzić jako tzw. energizery.

Co dokładnie robić? Obserwuj grupę, czy nie widać oznak spadku energii, staraj się co 30-45 min wprowadzać ćwiczenia, które wymagają ruchu (nawet takiego jak wstanie, podejście do flipcharta, przeniesienie czegoś, podawanie sobie czegoś itp.), pod koniec dnia szkoleniowego pamiętaj o planowym ćwiczeniu „doładowującym energetycznie” (czyli ruchowym – opisy takich ćwiczeń znajdziesz w części Materiały i ćwiczenia na empirium.pl).

  1. Pamiętaj o oddechu!

Pamiętaj o świadomym oddychaniu, o oddechu przeponowym. Poza dotlenieniem, świadome ćwiczenia oddechowe pozwalają obniżyć poziom kortyzolu (hormonu stresu) i zwiększają koncentrację.

Co dokładnie robić? Wykorzystaj każdą przerwę do krótkich ćwiczeń świadomego oddechu, jeśli to możliwe – wyjdź na zewnątrz, na świeże powietrze i tam weź kilka głębokich oddechów, pamiętaj o regularności tego ćwiczenia (zanim jednak to zrobisz, upewnij się jaki jest poziom smogu w mieści, w którym prowadzisz szkolenie…)

  1. Unikaj palaczy i palarni!

Zadbaj o komfort zarówno swój jak i niepalących uczestnikówa) szkolenia. Dopilnuj, aby osoby palące papierosy robiły to jak najdalej pomieszczenia, w którym odbywa się szkolenie, jak również wejścia do budynku. Niezrozumiałym dla mnie zjawiskiem jest zawsze umiejscowienie się amatorów nikotyny bezpośrednio przy wejściu do budynku, co sprawia, że każda wchodząca lub wychodząca osoba musi przejść przez zasłonę dymu.

Ze względu na smog, z którym mamy do czynienia w większości miejsc w Polsce i tak nie mamy ułatwionego zadania dbania o dostęp do świeżego powierza, ale na to, czy wchodzimy w kłęby dymu nikotynowego czy nie – możemy już mieć pełny wpływ.

Co dokładnie robić? Wprowadź zasady panujące podczas przerw (dotyczące palenia papierosów), egzekwuj przestrzeganie ustalonych zasad. Tu chodzi o Twoje zdrowie i zdrowie i komfort niepalących uczestników szkolenia – w tym obszarze nie ma miejsca na kompromisy!

 

Anna Kornacka
Doradczyni personalna, trenerka umiejętności miękkich, absolwentka pedagogiki. Prezeska zarządu Związku Pracodawców Pomorza Zachodniego Lewiatan i członkini Rady Głównej Konfederacji Lewiatan. Wykładowczyni akademicka i autorka wielu publikacji na temat szeroko pojętej władzy oraz przedsiębiorczości kobiet. Właścicielka firmy szkoleniowo doradczej oraz inicjatorka pierwszych w Polsce studiów podyplomowych adresowanych wyłącznie do kobiet pn. Szkoła EuroLiderek. Polka Roku 2008 w plebiscycie „Gazety Wyborczej”.
Liczba komentarzy: 0