Praca z głosem to podróż. Pomyśl zatem, co należy zabrać ze sobą, aby była udana?

11.04.2019
Praca z głosem to podróż. Pomyśl zatem, co należy zabrać ze sobą, aby była udana?
Do czasu kiedy nie wykorzystujesz swojego głosu ponad miarę, zapewne nie masz z nim problemów. Kłopot pojawia się wówczas, kiedy głos staje się narzędziem Twojej codziennej pracy – podczas wystąpień publicznych, pracy wykładowcy czy trenera.

Do czasu kiedy nie wykorzystujesz swojego głosu ponad miarę, zapewne nie masz z nim problemów. Kłopot pojawia się wówczas, kiedy głos staje się narzędziem Twojej codziennej pracy – podczas wystąpień publicznych, pracy wykładowcy czy trenera.

Narząd głosowy ze swej natury jest wyjątkowo delikatny. Wykorzystywany w nieprawidłowy sposób ulega powolnemu niszczeniu.  Niebezpieczeństw czyha wiele – zarówno te na które nie mamy wpływu – jak np. alergie, wirusy, wilgotność i temperatura powietrza, jak i te wynikające z naszych działań: forsowanie głosu, napięcie mięśni krtani, a także brak koordynacji pracy poszczególnych elementów narządu głosowego: oddychania, artykulacji i rezonansu. Traktuj swój głos jak cenny instrument, dbaj o niego. Wówczas będzie Ci służyć długo, brzmieć mocno i uzyska głęboką, piękną barwę.

 

Czy wiesz, że mając silny głos jesteś postrzegany/a jako bardziej wiarygodny/a? 

Aby ustalić przyczyny kłopotów z głosem warto rozejrzeć się dookoła, bo problemy z mówieniem mogą być spowodowane przez wiele czynników na które możemy mieć wpływ. Co zatem robić, by było dobrze?

  • odpowiednie nawilżenie organizmu

Nawet najlepsze tabletki nie zastąpią Ci wody, którą należy mieć pod ręką zarówno przed prezentacją, jak i w jej trakcie.  Odpowiednie nawodnienie organizmu to podstawa dobrego samopoczucia. Pamiętaj, że powinieneś pić letnią, niegazowaną wodę. Zimna woda oraz woda gazowana spowoduje dyskomfort. Uwaga na kawę! - ta wysusza gardło i źle wpływa na krtań. Unikaj także słodzonych napojów gazowanych i alkoholu.

  • odpowiednie jedzenie przed prezentacją

Wpływ na Twój głos ma to, co zjesz. Najgorszym pomysłem, na który możesz wpaść jest zajadanie stresu przed wystąpieniem np. czekoladą z orzechami. Czekolada i wszystkie inne słodycze sklejają struny głosowe, przez co trudniej jest mówić swobodnie. Z kolei orzechy prowadzą do podrażnienia strun. Zatem mówienie po orzechowej przekąsce nie będzie dla Ciebie niczym przyjemnym.

  • rozgrzewka

Wielu kłopotów z mówieniem możesz uniknąć, jeśli dobrze przygotujesz się do prezentacji. Kilka ćwiczeń, rozgrzane gardło i odpowiednie napoje sprawią, że gardło nie będzie sprawiać Ci problemów. Złe oddychanie i nieprawidłowa emisja to problemy dotyczące osób, które nie mają odpowiedniego przygotowania do swojej pracy.  Warto nauczyć się oddychać z przepony oraz rozgrzewki aparatu mowy. Pomoże Ci masaż żuchwy, wypychanie policzków językiem, głośne cmokanie, mlaskanie i parskanie. A kiedy już rozpoczniesz pracę? - nie należy mówić bardzo podniesionym głosem ani też szeptem - na dłuższą metę spowoduje to zaburzenia pracy gardła.

  • temperatura pomieszczenia, klimatyzacja, mała wilgotność i zanieczyszczenie powietrza

Warunki zewnętrzne mogą odbić się na głosie. Klimatyzacja, smog, kurz, pył czy suche powietrze sprawiają, że mówić jest o wiele trudniej, a chrypka przychodzi znacznie częściej.  Bardzo ważna jest temperatura powietrza w pomieszczeniu - zbyt wysoka spowoduje wysuszanie Twojego gardła, zbyt niska będzie powodować wychłodzenie organizmu. Należy też unikać ścierania tablicy na sucho, drobinki kredy nie są dobre dla Twojego gardła.

  • choroby, stres i zbyt mało snu

Mała ilość snu powoduje, że jesteśmy zmęczeni, a nasze mięśnie są osłabione. Ta zasada działa także na Twój organizm. Osłabione mięśnie to osłabione struny głosowe. Na podrażnione gardło weź prawoślaz, tymianek, podbiał, miód, oliwę i siemię lniane. I nie przemęczaj gardła w przeziębieniu i chrypce. Kiedy Twój organizm wysyła sygnał „odpocznij” – zrób to. Będzie Ci wdzięczny.

Monika Bochenko
Psychodietetyczka, trenerka, facylitatorka - głównodowodząca Perfect Line. Prowadzi szkolenia dotyczące zmiany nawyków (w szczególności dotyczących nawyków żywieniowych, ale nie tylko). Wspomaga procesy automotywacji, samodyscypliny i samokontroli. Specjalizuje się w tematyce przygotowywania planu zmiany i wdrażania go w oparciu o motywację i umiejętności. Na Empirium.pl prowadzi poradnię BHP pracy trenera.
Liczba komentarzy: 0