Zadbaj o siebie na sali szkoleniowej!

04.06.2019
Zadbaj o siebie na sali szkoleniowej!
W pracy trenera, wykładowcy czy coacha jest dużo obszarów budzących dyskomfort. Wielu z nich można jednak skutecznie uniknąć dzięki odpowiednim działaniom jeszcze przed szkoleniem.

W pracy trenera, wykładowcy czy coacha jest dużo obszarów budzących dyskomfort. Wielu z nich można jednak skutecznie uniknąć dzięki odpowiednim działaniom jeszcze przed szkoleniem.

Poniżej znajdziesz podpowiedzi ekspertów Empirium jak sobie radzić z poszczególnymi tematami, tymi, które związane są z Tobą, Twoimi emocjami, nawykami i zasobami.

Tematy są zbiorem regularnie pojawiających się bolączek, z którymi zgłaszacie się do poradni Empirium, wybraliśmy te, które powtarzają się najczęściej i spisaliśmy propozycje rozwiązań. Zdajemy sobie sprawę, że niezwykle trudno jest uogólnić nawet te powtarzające się w praktyce trenerskiej kwestie, dlatego, jeśli masz jakiś problem związany z praca trenerską czy wykładową, zachęcamy do kontaktu. Do dyspozycji Użytkowników portalu Empirium jest aż sześć bezpłatnych specjalistycznych poradni eksperckich (dydaktyczna, językowa, prawna, coachingowa, marketingowa oraz poradnia bhp pracy trenerskiej), skorzystaj z profesjonalnego i życzliwego wsparcia.

To, co najczęściej nam przeszkadza zostało wyszczególnione w punktach, pod każdym z nich znajdują się syntetyczne inspiracje, co można z danym problemem zrobić.

 1. Poczucie, że nie jesteś ekspertem w tym temacie

- Przygotuj się tak dobrze, jak tylko w danym momencie możesz;

- Pamiętaj, że Twoją rolą jest inspirowanie, wsparcie w odkrywaniu a nie dawanie gotowych przepisów i udawanie Alfy i Omegi

 2. Pośpiech, wrażenie niedoczasu, ryzyko spóźnienia

- Przyjrzyj się swojemu kalendarzowi i planowi dnia na 3, 2 i bezpośrednio na dzień przed szkoleniem. Czy jest coś, co oddala Cię od komfortowego przygotowania się do zajęć a co możesz przełożyć na po szkoleniu?

- Dzień przed szkoleniem (może być wieczorem) przygotuj sobie wszystkie niezbędne rzeczy - materiały, sprzęty, ale również i cały strój;

- W dniu szkolenia wstań dużo wcześniej, rozruszaj się i daj sobie czas na dobre rozpoczęcie dnia - zjedz dobre, lekkie śniadanie, sprawdź, czy masz wszystko, czego potrzebujesz (materiały, sprzęty, pomoce);

- Jeśli to Twój poważny, notoryczny problem - polecam zapoznanie się z koncepcją prof. P. Zimbardo nowej psychologii czasu (w języku polskim ukazały się już 3 wydania pt. Paradoks czasu), może masz zbyt rozbudowaną teraźniejszą perspektywę postrzegania czasu  i warto poćwiczyć i wyrobić sobie nawyki rozszerzające perspektywę przyszłą.

 3. Emocje związane z problemami prywatnymi (złość, gniew, smutek), zmęczenie, spadek energii

- Uświadom je sobie i zobacz jak bardzo Ci utrudniają spotkanie się z uczestnikami w dobrym nastroju;

- Skup cała swoją uwagę na temacie i treści szkolenia, przejrzyj jeszcze raz materiały lub prezentację, poszukaj ciekawostek lub anegdot tematycznych (pamiętaj, że człowiek nie potrafi myśleć o dwóch rzeczach jednocześnie – zajmij myśli tematyką szkolenia);

- Ruszaj się! O ile to możliwe, rano idź na szybki spacer lub przez kilkanaście minut zmęcz ciało (ćwiczenia rozciągające);

- Pamiętaj o oddechu! Weź kilka (kilkanaście) głębokich, świadomych wdechów

 4. Brak lub mało informacji na temat oczekiwań uczestników lub składu grupy

- Pozyskuj aktywnie informacje na temat grupy, dopytuj;

- Jeśli nie masz, jak zdobyć takie info - poświęć trochę więcej niż zazwyczaj czasu na początku szkolenia, aby porozmawiać o tym z uczestnikami, zapytaj wprost o oczekiwania, potrzeby w obszarze tematycznym szkolenia, ustal plan szkolenia i zapowiedz jakie treści i w jakim celu zostaną omówione

 5. Stres wynikający z wiedzy, że w szkoleniu wezmą udział eksperci / autorytety danej branży

- Przygotuj się tak dobrze, jak tylko w danym momencie możesz;

- Pamiętaj, że Twoją rolą jest inspirowanie, wsparcie w odkrywaniu a nie dawanie gotowych przepisów i udawanie Alfy i Omegi

- Pamiętaj również, że z jakiegoś powodu są na Twoim szkoleniu :)

- O stresie w pracy trenera przeczytasz więcej w artykule Małgosi Kośmickiej w Inspiracjach Empirium

 6. Zła dieta - brak posiłku przed szkoleniem lub posiłek niezdrowy (ciężki)

- Nie wychodź na szkolenie na czczo!

- W dniu szkolenia wstań trochę wcześniej niż zazwyczaj, aby mieć czas na zjedzenie śniadania - lekkiego, ale dającego energię na dobry początek dnia

- Weź też ze sobą na szkolenie coś, co możesz podjadać w przerwach (np. orzeszki, suszone owoce, wafelki zbożowe), staraj się pamiętać, aby dostarczać sobie takiego paliwa i energii

 7. Niewygodny strój (odzież, buty)

- Unikaj ubierania się w rzeczy (szczególnie buty!), które są nowe i jeszcze nie przetestowane;

- Wyrób sobie dobry nawyk przygotowywania kompletnego stroju (łącznie z bielizną) dzień przed szkoleniem - dobierz komfortowy strój, sprawdź, czy jest czysty, wyprasowany, czy będzie odpowiedni;

- Pamiętaj, że Twój komfort jest zawsze na pierwszym miejscu - to Ty tworzysz wrażenie nie tylko strojem i wyglądem, ale przede wszystkim energią i nastawieniem

 8. Kopiowanie emocji grupy

- Skupiaj swoją uwagę na treści szkolenia;

- Uświadom sobie swoje emocje i ich źródło - jeśli są na sali osoby, od których zarażasz się emocjami lub które Cię stresują (ich mimika, postawa, komentarze) - skorzystaj z szerokiego wachlarza metod dystansowania się i radzenia sobie z trudnymi uczestnikami (np. rozbrajanie miny, ignorowanie, rzucanie na pożarcie grupy, metoda Bazyliszek itp);

- Więcej o ww metodach przeczytasz na empirium.pl w dziale Inspiracje, możesz również bezpłatnie skorzystać ze wsparcia eksperckiego Poradni dydaktyczne

 9. Złe wymierzenia czasu (za dużo lub za mało materiału)

- Może się tak zdarzyć, kiedy masz zajęcia z mało znaną grupą - przyjdzie za mało lub za dużo osób, rozwinie się ciekawa i wartościowa dyskusja lub przeciwnie - uczestnicy nie będą aktywni - bądź na to przygotowany;

- Przygotuj sobie zapas ćwiczeń, grę lub linki do fragmentów filmów instruktażowych - to pozwoli CI na komfort spontanicznego wydłużenia treści szkolenia;

- W przypadku niezmieszczenia się w czasie z planowanym materiałem pamiętaj, że często tylko Ty tak szczegółowo wiesz, co chciałeś omówić, dlatego warto dać sobie komfort spontanicznego wprowadzenia zmiany;

- Podczas przerwy (kiedy już wiesz, że nie zmieścisz się z zaplanowanym materiałem) przygotuj plan B: zmodyfikuj prezentację, jeśli jej używasz, zrób syntetyczne podsumowanie tego, co udało się omówić na szkoleniu, zapowiedz, gdzie uczestnicy mogą zdobyć więcej informacji, zostaw kontakt do siebie oferując pomoc (śmiało! nie bój się tłumu chętnych - ludzie chętnie biorą kontakt, ale nie przechodzą do działania...);

- Jeśli nie mieszczenie się w czasie to Twoja stała przypadłość buduj program tak, aby poszczególne części stanowiły w miarę zamkniętą całość (rób podsumowania, sesję pytań, zapowiadaj o czym powiesz bezpośrednio przed daną częścią a nie przed całym dniem).

10. Za mało wypitej wody, odwodnienie

- Nawodnienie to podstawa.  Przygotuj sobie małą wodę (najlepiej niegazowaną) i miej ją pod ręką podczas szkolenia;

- Pamiętaj o tym, aby pić wodę - nawet małymi łykami, ale często

 11.Trema, stres związany z wystąpieniem publicznym

- Temat rzeka... Polecamy wspaniały artykuł Małgosi Kośmickiej pt. Stres w pracy trenera w Inspiracjach na empirium.pl

 

Za tydzień o problemach związanych z tym, co dotyczy uczestników szkoleń. Zapraszamy do lektury!

Anna Kornacka
Doradczyni personalna, trenerka umiejętności miękkich, absolwentka pedagogiki. Prezeska zarządu Związku Pracodawców Pomorza Zachodniego Lewiatan i członkini Rady Głównej Konfederacji Lewiatan. Wykładowczyni akademicka i autorka wielu publikacji na temat szeroko pojętej władzy oraz przedsiębiorczości kobiet. Właścicielka firmy szkoleniowo doradczej oraz inicjatorka pierwszych w Polsce studiów podyplomowych adresowanych wyłącznie do kobiet pn. Szkoła EuroLiderek. Polka Roku 2008 w plebiscycie „Gazety Wyborczej”.
Liczba komentarzy: 0