Po co Twojej firmie Employer Branding?

18.06.2019
Po co Twojej firmie Employer Branding?
Employer Branding, czyli dbanie o dobry wizerunek pracodawcy na rynku, coraz bardziej zyskuje na znaczeniu w polskich firmach.

Employer Branding, czyli dbanie o dobry wizerunek pracodawcy na rynku, coraz bardziej zyskuje na znaczeniu w polskich firmach. Spójrzmy na zagadnienie Employer Brandingu pod względem korzyści. Co Tobie, jako przedsiębiorcy lub Twojej firmie, może dać zaplanowany i konsekwentnie budowany wizerunek dobrego, wartościowego pracodawcy? Czy strategia i działania employer brandingowe przydają się tylko dużym firmom, a może ze względu na zalety tych działań, warto wprowadzać je również w małych i średnich organizacjach?

Systematyczne i konsekwentne dbanie o wizerunek pracodawcy przynosi firmom zauważalne korzyści. Taki wniosek płynie z raportów na temat działań employer brandingowych dostępnych na polskim rynku. Wynika z nich, że rośnie liczba firm, które poświęcają tyle samo czasu i energii na markę pracodawcy, co markę konsumencką. Pracodawcy doceniają działania, które w sposób uporządkowany i konsekwentny budują ich wizerunek na rynku, ponieważ zaczynają zauważać wymierne efekty tych działań. Wśród zalet wynikających z zastosowania przemyślanej strategii employer brandingowej, wymieniane są:

1. spójna komunikacja
2. większe zaangażowanie pracowników
3. łatwość przyciągania talentów do organizacji

Jako korzyści podaje się też:lepsze dopasowanie kandydatów do kultury organizacyjnej firmy oraz zmniejszenie rotacji pracowników.*

Spójna komunikacja na zewnątrz i wewnątrz firmy – oparta na dobrze dobranych EVP (Employee Value Proposition – specjalne wartości firmy, tzw. wyróżniki oferty pracodawcy) to duży atut.  EVP są określane podczas budowania strategii EB i komunikowane. Jeśli taka komunikacja jest spójna oraz prowadzona systematycznie, to przyciąga odpowiednie osoby do firmy. Osoby, które cenią daną organizację i chcą w niej pracować, nie tylko z konieczności, ale z wewnętrznego przekonania. To sprawia, że rekrutacje są szybsze, bardziej trafione i mniej kosztowne. Nowi pracownicy po dobrze przygotowanym wprowadzeniu w działalność firmy (on-boarding) – jeśli czują i widzą, że jej działania wewnątrz są spójne z tym, co firma komunikuje na zewnątrz, a cudowna bajka o świetnym pracodawcy nie kończy się po rozmowie rekrutacyjnej – nie chcą jej opuszczać. Tym samym zmniejsza się rotacja pracowników w firmie. Osoby, które zostają i pracują dłużej, wiążą się z firmą, wykazując lojalność wobec pracodawcy. Lojalni pracownicy bardziej angażują się w pracę, co przyczynia się się do zwiększenia zysków firmy. Dobra atmosfera i kultura pracy wewnątrz przedsiębiorstwa znajduje odzwierciedlenie w działaniach organizacji na zewnątrz. Klienci doceniają firmy, które szanują swoich pracowników i o nich dbają.

Tak w skrócie można podsumować korzyści, jakie daje firmie świadome dbanie o Employer Branding.

Dla lepszego zrozumienia, w jakim zakresie odpowiednio zaplanowane działania employer brandingowe mogą pomóc w rozwoju firmy, warto pamiętać, co obejmuje budowanie wizerunku wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa.

Employer Branding wewnętrzny, to przede wszystkim komunikacja oparta o prawdziwy dla danej firmy system wartości, ale też: ścieżki karier, szkolenia, system ocen pracowniczych, badania satysfakcji, motywatory płacowe i pozapłacowe, działania integrujące pracowników, działania z zakresu CSR wobec pracowników.
Employer Branding zewnętrzny, dzieli się na: wizerunkowy i rekrutacyjny. W zależności od wielkości oraz zasobów finansowych firmy obejmuje konkretne działania w tych obszarach, adekwatne do potrzeb danej organizacji i skierowane do przyszłych oraz potencjalnych pracowników.

Materiały, opracowania i artykuły, traktujące o zagadnieniach Employer Brandingu oraz konkretnych sposobach na budowanie silnej marki pracodawcy, zwykle odnoszą się do dużych firm i korporacji. Omawiane są najciekawsze case study – jak robią to najwięksi? – ponieważ to zwykle duże podmioty na rynku poszukują większej liczby pracowników i ich akcje są dość spektakularne. My namawiamy do podejmowania działań z zakresu Employer Brandingu również małe, średnie i lokalne firmy. Czasem drobne zmiany w tym obszarze, mogą przynieść spektakularne sukcesy!

* Raport Employer Branding w Polsce 2018 | HRM Institute

Tekst ukazał się na blogu Master HR.

Anna Zdanowicz
Employer Branding Manager w Master HR. Od 20 lat zajmuje się tematyką audiowizualną i filmową oraz zagadnieniami z zakresu komunikacji marki/produktu/firmy. W ramach MASTER HR organizuje produkcję filmów Employer Brandingowych. Ukończyła Realizację Filmową i Telewizyjną w PWSFTviT w Łodzi. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Szczecińskim oraz studium dziennikarskiego na Wydziale Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Liczba komentarzy: 0